SÍRIUS

Espai destinat a les informacions de les activitats de col·laboració d’Aleix Art amb el Cau de Bruixes de Centelles

Centelles, 3 de maig de 2022

Lenormand a la vista

Centelles. Aviat podrem tirar les cartes per intentar endevinar el futur d’algun petit projecte o una aventura… ho podrem fer amb les cartes dissenyades per Lola Clavel i Marina Berdalet? Ara segur que porten caixes de cartes. Però la seva missió primera és explicar-nos el seu origen “creatiu”. Explicar una mica la història de Lenormand. Però sobretot com han generat la baralla que anomenen “Alhambra”. Tinc moltes ganes també de saber com ho encararà la Imma del Destí que des del principi es va apuntar a presentar les cartes. No va poder ser pel Cau de Bruixes, serà el proper 7 de maig, a les 11, a la Biblioteca. A sota hi ha el cartell, més avall una extensa entrevista a la Lola. Us deixo amb les preguntes animoses de la Marina Berdalet, que pregunta: “Què és l’oracle Lenormand? Qui és Lola Clavel? Quin ha estat el procés creatiu per realitzar la baralla? Prendre apunts per conèixer; fer cerca per comprendre millor; decidir l’estil que encaixi amb el desig; triar la composició per situar els elements de cada carta; esbossos; , dibuix, aquarel·la… Tota una aventura de tot un any!!! Voleu compartir-ho amb nosaltres?

Esbossos de la Marina

Centelles, 28 d’abril de 2022

Lenormand, ara sí

Més avall trobareu l’entrevista que explica millor què anem a presentar.

Centelles, 22 de febrer de 2022

Post-Cau de Bruixes

Centelles. Ja fa deu dies que el Cau de Bruixes 2022 va tenir lloc, pensant bàsicament amb el dissabte 12, que era el dia fort. I avui que és un dia tant especial per l’astrologia –es veu que s’ha d’obrir com un portal d’energia còsmica que alguna cosa té a veure amb els antics egipcis- volia fer un petit colofó, bàsicament centrat en les activitats promogudes des d’Aleix Art.

Perquè el que és l’Sketchcrawl Embruixat va anar molt bé. Però la presentació de les cartes Lenormand de Lola Clavel i Marina Berdalet no es va poder fer per impediments meterològics –mira que fer sol tota la setmana i ploure durant 60 minuts.  I el concurs de dibuix per a infants i joves, a hores d’ara, i a falta de tres dies per tancar la recepció de dibuixos, no consta ni un participant.

Sobre Lenormand, no puc pas queixar-me, tot i la ràbia: causes majors. I tothom va estar d’acord en cercar un altre dia en un altre lloc, interior, per presentar-les. I es farà tant bon punt estiguin impreses i a punt per vendre. També la Imma del Destí, que havia de presentar-les, hi va estar d’acord i també va apostar per presentar-les a Sant Joan les Fonts, a l’octubre, en ocasió d’una festa de bruixeria que fan a allí.

Segons les cartes de Lenormand, la Lola Clavel, ens diu que el dia d’avui (22 del 2 del 2022) “te l’energia multiplicada de la carta Trèvol (2) i els camins (22): saber veure camins que s’obren, aprofitar els bons moments, encara que siguin petites coses… no encallar-se en les indecisions i anar fent camí cap a allò que realment sents que és el teu camí de vida…”.

L’Sketchcrawl sí que va anar bé. Érem unes 20 persones. De Moià, Navarcles, Vic, Girona, Tona, el Maresma i Centelles. Vam dibuixar diferents espais urbans, escenari del Cau. Entre altres llocs, vam baixar a la Pista reformada -un espai verge de dibuixos-, on hi havia els Cabrons deixant provar les forques a quitxalla. A la 1 havíem quedat a la plaça Mossèn Xandri,  amb la Sílvia Roca, la Bruixa de l’Estrada, per retratar-la. Però a més se’ns van afegir la Bruixa de la Cira i la del Call de les Puces. Que a més ens van obsequiar amb un potet d’alcohol de romaní, la recepta medicinal que elles han preparat enguany (em pensava que seria per beure, com una ratafia, pobre de mi). Adjunto enllaç a la galeria de Flickr amb els dibuixos dels sketchcrawls embruixats.

El concurs de dibuix tenim 33 participants. L’any vinent espero es pugui reprogramar i animar a més joves i infants. Cara els vint-i-cinc anys del Cau segur que tindrà més al·licient.

Fora de les “nostres” activitats, però també amb ingredients artístics, caldria mencionar que el divendres 11, a la Biblioteca, es va presentar un conte escrit per Cristina Piñol i il·lustrat per Lluís Cerdà, “Quitèria, una aventura de maduixes”. Una petita història de bruixes i d’acceptació.  L’any vinent és el Cau de Bruixes dels vint-i-cinc anys, sí.

Centelles, 8 de febrer de 2022

La màgia de les bruixes i les màscares

Deu artistes de Centelles participen amb els seus personatges misteriosos en la col·lectiva de dibuix i pintura a les Finestres i al Penjador, durant aquest mes de febrer
Les dues seus de l’exposició combinen les dues temàtiques de la col·lectiva
 

Centelles. Al mes de gener teníem indicacions noves: “volem bruixes!” “Tindrem Cau de Bruixes. És l’any de la recuperació i volem Finestres d’acord amb el tema que ens ocupa,

Així que hem retardat totes les exposicions a partir del febrer, un mes. I amb un temps rapidet hem organitzat pel mes de la Candalera, una exposició que és col·lectiva. Hi ha bruixes i hi ha màscares. Perquè fins que no ho van aplaçar, el dissabte següent al 12, estava previst el carnestoltes, que ara serà el 19 de març.

La proposta “Bruixes i màscares” ha cercat artistes del poble, que més o menys sabíem que podien tocar el tema. Ningú ha declinat la proposta. És més, tothom ha aportat obra interessant, ja sigui del diposit o inclús fent-la expressament, amb els quatre dies que hi havia de marge. Participen de l’exposició: Tere Roma,    David Casals, Alícia Mesas, Ernest Faixedas, Elisenda Rué, Isaac, Laura Ramos, Aleix Mataró, Lluís Sardà i Jordi Sarrate.

Tenim artistes de pes, històrics, noves promeses i recent coneguts. En les obres repatides entre les Finestres i el Penjador, trobareu obres de diferents motivacions. I destaquen diversos originals de cartells, tant per les Bruixes com pel Carnestoltes. El dibuix original, abans de posar lletres o d’acabar digitalment.

És el cas d’obres de la Tere Roma i del David Casals –els dos, per les dues trobades-. I la Laura Ramos pel dibuix de la bruixa per l’Sketchcrawl Embruixat, que és el segon que va fer, aplicant color.

Cracks de l’art

El muntatge del Penjador posa a prova el cable amb obra emmarcada
 

La pintura de la Tere Roma que s’exposa al Trabuc és encara actualitzat actualment pels “Remeis Embruixats” que reparteixen comerços del poble, durant la trobada embruixada. Aquest any proposen “alcohol de romaní”.

També hi ha exposats dues de les tres pintures de Jordi Sarrate, dedicades a bruixes de Centelles. Una sèrie d’obres inspirades en uns poemes de Miquel Desclot. La tercera peça està en mans d’un col·leccionista, que la disfruta a casa seva. Totes tres es van poder veure al Trabuc, a la primera exposició a les Finestres, durant el Cau de Bruixes de 2014.

Qui també participa a l’exposició col·lectiva és en Lluís Sardà. El dibuixant, tipus “ninotaire”, que aporta dos dibuixos de bruixes d’una sèrie inspiratda en les quatre estacions. El mateix dibuixant colorista i de personatges alegres, presenta divendres 11, a la biblioteca La Cooperativa, un conte fet juntament amb Cristina Piñol “Quitèria: una aventura de maduixes”, dedicat a la bruixeria.

Centelles, 2 de febrer de 2022

Ja tenim el programa!

https://www.centelles.cat/coneixer/festes-i-tradicions/docs/cau-bruixes/cau-bruixes-2022.pdf

Centelles, 1 de febrer de 2022

Concurs dibuixem “Cau de Bruixes”

Centelles. Coneixem bastant bé els artistes de Centelles que ens precedeixen i una mica els de la nostra generació i voltants. A vegades el cercle s’amplia amb nou vinguts. Però desconeixem bastant als artistes vocacionals que venen per darrera, els més joves i els que encara són canalla. Per això vam pensar en organitzar un concurs de dibuix per intentar distingir als talents més joves. I un bon pretext és el Cau de Bruixes. Per això hem proposat a l’organització de la trobada de bruixes i encanteris, afegir aquesta activitat en l’edició d’enguany. I amb molt de gust ho han introduït i s’han cuidat de polir les bases i acabar d’organitzar-ho.

https://www.centelles.cat/coneixer/festes-i-tradicions/docs/cau-bruixes/cau-bruixes-2022-concurs-dibuix.pdf

Hi haurà un “premi” d’entrada que serà un joc de taula del CauBruix. Però també s’obrirà la porta a que l’artista premiat participi amb més obra, en una exposició a les Finestres d’El Trabuc i al Penjador de la Perruqueria Camps-Figueras. Així coneixerem millor l’abast de la seva faceta artística.

Per això representants dels dos locals centellencs, així com de la Regidoria de Cultura, la Comissió del Cau de Bruixes i d’Aleix Art formaran part del jurat que decidirà premis, uns dies després del Cau de Bruixes. Es farà una exposició amb les obres seleccionades i distingides. Al web de l’Ajuntament trobareu les bases i la butlleta inscripció.

Enguany és el Cau de Bruixes de la recuperació després del parèntesis per la pandèmia. Esperem que l’esforç organitzatiu porti gent i gaudim d’un Cau ben xulo i inspirador dels dibuixos dels infants i adolescents del nostre poble, d’entre 10 i 25 anys.   

L’any 2017 hi havia uns nens dibuixant a l’sketchcrawl embruixat. Ara ja deuen tenir l’edat per concursar!!

Centelles, 29 de gener de 2022

“Les coses no passen per casualitat: havia de fer aquesta baralla Lenormand amb la Marina Berdalet”

Entrevista: LOLA CLAVEL, cartomància, especialista en el Lenormand

Entrevista a Lola Clavel que amb l’artista Marina Berdalet han fet unes cartes Lenormand, que Imma del Destí presentarà al Cau de Bruixes 2022 de Centelles, el proper 12 de febrer

Centelles. De mica en mica es va aproximant el Cau de Bruixes 2022 i es va aclarint la programació. Des d’Aleix Art aportem algunes activitats –Sketchcrawl, exposició col·lectiva, concurs de dibuix juvenil- i una quarta, que serà ben original: la presentació d’unes cartes predictives . Unes cartes que “personalitzen” un oracle, que ja existeix: el Lenormand. Originari de l’Alemanya de finals del XVIII.

La Lola Clavel s’ha especialitzat en aquest oracle i ha volgut crear unes cartes pròpies. I per fer-ho, va “localitzar” una antiga amiga de la infància, la Marina Berdalet. Totes dues han estat tot un any amb la baralla per veure com havien de ser aquestes cartes i redibuixant-les. Perquè tot té les seves normes i s’ha de seguir amb respecte, tot i alguns  marges de llibertat.

La Marina Berdalet ja la coneixem com artista i n’hem parlat molt en aquest blog. Però ens sorprendrà de nou: fins ara n’havíem parlat o per traços del gest o per alguns paisatges que tiren cap a la simplificació i   l’expressió abstractiva. Però mai  l’havíem abordat per un tipus de dibuix i aquarel·la que  tira més cap a una descripció naturalista i detallista.  Tot i que havíem vist dibuixos seus –per exemple pels sketchcrawls o inclús alguns dels retrats que fa-, que ja apunten cap a aquest realisme.

Les cartes de Lenormand de la Lola Clavel -Instagram: @lenormand.bcn- aglutinen aquests ingredients i mans. S’inspiren en la cultura andalusí  -de la Granada islàmica- i es presentaran al Cau de Bruixes de Centelles, el dia 12 de febrer, a les 6 de la tarda. I tindran una presentadora excepcional: l’Imma del Destí. La “bruixa” de Sant Joan Les Fonts, col·laboradora habitual del Cau, que també serà aquest any a Centelles, pel Sopar Embruixat –dia  11- i el ritual del vespre del dissabte 12.

Però tornem al Lenormand. Perquè no podem saber una mica de quí i què parlem? Ens hem adreçat a la Lola i l’hi he fet 10 preguntes que tot seguit respon

Fins el dia de la presentació és un secret el contingut de les cartes.  Donem pistes amb el darrera i una “tirada” atzarosa i amb bon auguri.
 

Aleix Mataró.- Consideres la màgia com a cosa de bruixes o com a cosa de persones amb un poder ancestral especial?

Lola Clavel.- Per poder respondre’t, voldria posar-te un parell d’exemples de persones que n’han parlat: Arthur C. Clarke, l’autor del llibre que es portaria al cinema de manera magistral per Stanley Kubrik, “2001 Odissea a l’espai”, deia que “qualsevol tecnologia suficientment avançada és indistingible de la màgia. O que “la màgia és solament ciència que encara no entenem”.

Per una altra banda, Aleister Crowley, ocultista, místic, alquimista, escriptor i poeta, que va ser membre de l’Ordre Hermètica ”Golden Dawn” i que va escriure que “la màgia és la ciència i l’art de causar canvis d’acord amb la voluntat”.

Per mi, encara que pugui sonar increïble, la màgia és una ciència i un art inherent a la vida humana, sempre present a les nostres vides, conscientment o no.

És una disposició a connectar-nos amb quelcom superior, que va més enllà del que veuen els nostres ulls i que, els qui utilitzem els oracles o les cartes, es pot manifestar en les nostres lectures i consultes.

De la mateixa manera, està present en altres àmbits quan s’està obert a mirar allò que és invisible als ulls o disposat a escoltar allò que les oïdes no poden captar.

A.M.-Ho vius amb por o respecte?

L.C.- Ni amb por ni amb respecte, senzillament ho visc amb naturalitat. Està clar però que no sempre ha estat així. Hi ha en mi una evolució des de que vaig començar a estudiar-ho amb profunditat, tant el Tarot, com el Lenormand, els Registres Akhàshics, l’Astrologia i d’altres formacions que he anat fent al llarg dels anys. Tot això m’ha fet viure-ho amb normalitat, de manera molt més natural, sense por de res perquè. En la meva formació sempre he buscat persones de referència, amb un codi ètic de treball i per tant ha estat fàcil fer aquest camí sense cap recança.

A.M.- Tu com et defineixes?

L.C.- És una pregunta molt àmplia, donaria per parlar unes quantes hores! … Però suposo que et refereixes a com em defineixo en relació al tema que estem parlant. Doncs bé, sóc una dona que, des de ben petita, m’atreien aquests temes i pensava que hi havia molt més del que es podia veure a simple vista i llegia pel meu compte manuals d’astrologia o de tarot, buscava informació, escoltava gent que en sabia, anava a que em “tiressin les cartes” o a que em llegissin la mà, quan tot això era encara ben estrany…

Però va arribar un moment, al voltant dels meus 40 anys (ara estic a punt de fer-ne 57!) que em vaig posar a estudiar seriosament el Tarot i l’Astrologia a l’escola Mariló Casals de Barcelona i també m’he format intensament en el mètode Lenormand i el seu sistema de lectura.

Fruit d’això i com que jo em dedico a la docència ( sóc professora des de fa més de 30 anys de llenguatge musical en una escola de música ), em van demanar si volia donar primer un taller i després un curs del mètode Lenormand i així vaig començar a combinar les meves dues gran passions: la música i l’art de la cartomància.

Lola Clavel (Barcelona el 1965), docent de música, també està interessada en “arts de bruixes”, i en les cartes endevinatòries i predictives. Viu a Vilassar de Mar.  Amb l’Imma del Destí i la Marina Berdalet serà a Centelles, el 12 de febrer –Cau de Bruixes-, a les 6 de la tarda, pl. Mossèn Xandri, per presentar les seves cartes de l’oracle Lenormand.
 

A.M.- Què és el Lenormand?

L.C.- Per explicar-ho breument et puc dir que és un mètode o sistema de lectura de cartes que els seus orígens es remunten a Alemanya, a un joc de taula i predicció que es deia “El joc de l’esperança” que va crear l’empresari Johann Kaspar Hetchel, cap al 1798. Eren 36 làmines formant un gran tauler. Es jugava amb dos daus i un peó per cada jugador ( com una mena de “Joc de la Oca”). Cada làmina tenia un dibuix, representatiu d’un emblema ( per exemple una casa, un gos, una serp, el sol, la lluna, un vaixell,… ) i en cadascuna inserit un símbol d’una carta de póker francès o alemany: cors, fulles, diamants, trèvols, cascabells …

D’aquell primer joc de taula, es va passar a crear-ne una baralla pròpiament: “El Petit Lenormand” que s’utilitza, com el Tarot, tant per fer preguntes de tipus predictiu-endevinatori, com per fer tirades de caire més profund, psicològic, evolutiu i, fins i tot, terapèutic.

En el Lenormand hi tenim una tirada general, que és de fet l’essència d’aquest mètode, que es diu “Grand Tableau” o “Gran Taula”, on es posen les 36 cartes i es fa una lectura global on podem observar i analitzar totes les àrees de la vida d’una persona ( feina, família, parella, diners, alegries, amor, espiritualitat,… ).

Tota la baralla, les seves 36 cartes, tenen una estructura. No és pas aleatori ni improvisat. Els emblemes tenen un perquè, detalls a cada carta que són importants, uns significats que les defineixen i un paper concret, segons la posició, en el moment d’interpretar la Gran Tirada.

No es tracta d’entendre-ho com un oracle que et ve donat per “la divinitat”, ni fruit de la imaginació del qui les utilitza. És un sistema de lectura, amb una estructura ben definida. Cal per tant conèixer el mètode, estudiar bé les cartes i, amb la pràctica, fer ús d’aquesta eina i donar respostes a les preguntes plantejades o fer lectures més àmplies, com la Gran Tirada, sempre connectat amb la teva intuïció. Les paraules claus serien: mètode + Intuïció + Sensacions + Ètica +  Connexió.

A.M.- Pots resumir la història de les cartes que es troben al British Museum?

L.C.- Aquesta història és ben curiosa, tot ve d’una dona anglesa del segle XIX, Lady Charlotte Schreiber, que tenia un profund interès per les llengües estrangeres i per la literatura, per la qual cosa es va convertir en una reconeguda traductora, empresària i col·leccionista d’objectes i de baralles de cartes. Ella, en morir, va deixar la seva gran col·lecció al British Museum. Entre aquestes cartes es van trobar les cartes del “Joc de l’esperança” de J.K.Hechtel. I d’aquí que s’hagi pogut recuperar els seus orígens autèntics. Perquè, tot i portar el nom de baralla “Lenormand”, en referència a Marie Anne Le Normand, la més famosa vident i tarotista de l’aristocràcia parisenca de l’època de Napoleó Bonaparte (se l’anomenava la “Sibylle des Salons”), ella no en va ser la creadora, van posar-li el seu nom amb finalitats comercials. L’emperadriu Josefina, Marat o Robespierre, entre d’altres consultaven a Mlle. Lenormand.

Els seus orígens estan, com t’explicava, al joc alemany de l’esperança (de 1798) i després, Philippe Lenormand (presumpte nebot de Marie Anne) en va crear un primer fulletó d’instruccions, amb les normes d’ús de les cartes a la Gran Tirada (1846).

A.M.- És vàlid fer-se unes cartes pròpies? S’han de ritualitzar?

L.C.- En el meu cas, fer-me una baralla pròpia ha estat una decisió personal, fruit de tenir aquest somni i haver trobat la Marina Berdalet per fer-lo realitat. I, des del primer moment, em van animar a embarcar-me en aquest projecte tant els meus alumnes, la meva parella i fills, com una gran amiga, l’escriptora i mestra de Lenormand o Baralla Gitana, (com ni diuen al Brasil), la Tania Durao, que em va donar l’empenta necessària.

Sobre el tema de si ritualitzar o no és molt personal. En la meva opinió, quan tens una nova baralla de cartes és recomanable fer-ne un petit ritual de consagració amb els quatre elements (terra, aire, foc, aigua).

Es tracta de que sigui alguna cosa ben senzilla i que connecti amb les teves creences, que no sigui cap imposició ni res massa complicat.  Hi ha moltes maneres de fer-ho però jo recomano sempre que es faci a partir del que la persona cregui i que tingui un sentit per ella, perquè sigui una eina connectada amb les seves lectures.

Art i màgia

A.M.- Per què la Marina?

L.C.- La Marina Berdalet és la persona que ho havia de fer, sense cap mena de dubte. Quan parlàvem abans de la màgia, en el retrobament de la Marina i meu per a aquest projecte hi ha hagut màgia.

Les coses no passen per casualitat i, una amistat de més de 40 anys, que per motius de la vida de cadascuna ens havia separat, en el moment precís i oportú sento la necessitat de trucar-la i comencem aquest viatge juntes. I, per suposat, l’he triat a ella per a aquest encàrrec perquè és una pintora fantàstica!

El tipus de pintura  que la Marina Berdalet ens té acostumats. Les cartes són una altra cosa
Foto: marinaberdalet.blogspot.com
 
 

A.M.- Ha sigut fàcil el procés creatiu?

LC.- Fàcil no, però entretingut moltíssim. Portem gairebé un any! Tant per la Marina com per mi era la primera vegada que fèiem un projecte així i calia tot un treball previ amb ella d’explicar-li i definir bé cada carta: què vol dir, què ha de transmetre, quines normes tenen algunes d’elles (d’orientació, elements que han de sortir-hi moviment en algunes cartes, elements de paisatge…).

Ha calgut fer una recerca d’aquells elements que volíem que fossin el fil conductor de tota la baralla. A partir d’aquí, comença el seu procés creatiu de pintura, amb llapis i aquarel·la. Hi ha hagut elements que s’han anat afegint a mesura que les cartes anaven prenent vida, algunes pintures ha calgut refer-les o fins i tot repetir-les, en d’altres s’hi han fet canvis o modificacions en el color, fins a la versió final!

Hem tingut tot un seguit de reptes que hem anat superant fins arribar a aquesta baralla que us presentarem, amb un treball de fons molt interessant, des de la visió del sistema Lenormand tradicional en quant a significats de les cartes, però amb la inspiració de l’art i la decoració andalusí de l’Alhambra, dels seus paisatges i d’altres elements que ens han inspirat al llarg de l’obra.

I està clar que som dues dones molt perfeccionistes i que, alhora, ens entenem molt bé! Però segur que si tornéssim a començar canviaríem algunes coses, per poder anar més per feina, o tenir uns mecanismes més àgils i clars, però n’hem après molt i segur que, si algun dia ens animem a nous projectes juntes, aquest aprenentatge ens haurà servit de molt.

A.M.- La idea és reproduir-les per vendre’n o només el teu joc?

L.C.- La idea és que sigui una baralla que pugui tenir tothom que ho desitgi i que la puguin adquirir. Per això l’he volgut fer en dos formats: un més petit, com les cartes de joc de póker, per utilitzar en un Grand Tableau i un altre format, una mica més gran, pels amants de les baralles però que també es pot utilitzar en lectures de cartes o com a col·leccionista.

Està pensat perquè el puguin gaudir tant les persones que coneixen o treballen amb el Lenormand, com per a aquells que vulguin tenir una baralla artística, artesana, treballada amb profunditat i fidel als seus orígens, amb les pintures de la Marina.

Al ser una auto-edició, amb tot el risc que això comporta, aniré a poc a poc, pas a pas, primer amb un tiratge curt i després anar veient com va evolucionant.

I si més no, aquesta baralla quedarà de record, per a qui la vulgui adquirir, d’una feina feta amb molt d’amor i respecte per l’art del Lenormand i de la creació artística.

A.M.- Has participat mai del Cau de Bruixes?

L.C.- No, és la primera vegada i em fa molta il·lusió que la primera presentació d’aquesta baralla de cartes sigui amb vosaltres!

Us esperem el dia de la presentació, el dissabte 12, a les 6 de la tarda, pl. Mossèn Xandri, al carrer, al bell mig del Cau de Bruixes 2022.

Concurs de dibuix per infants i joves:

Més informació:

https://www.centelles.cat/coneixer/festes-i-tradicions/cau-de-bruixes

%d bloggers like this: