Glòria Ortega, nexes a Vic

Exposicions d’estiu (VIII)

L’artista porta al Temple Romà gràfica nova i escultures de ferro
Escultura i obra sobre paper ens presenten l’artista a Vic – Foto: Aleix Art

Vic/ Centelles. Quan parlàvem de l’exposició “Intersecció”, vam deixar escrit que dels artistes catalans en parlaríem. Ja tenim la primera oportunitat: Glòria Ortega Arimany, una de les participants, fa poc va inaugurar l’exposició “Nexus” al Temple Romà de Vic, que es podrà conèixer fins el 4 de setembre.

La Glòria resideix a la zona de Cardedeu i és coneguda com a escultora, amb obra pública a diversos llocs. I per tot això va tenir fa poc una bona exposició al Museu Arxiu Tomàs Balvey . També fa obra gràfica. A la Rectoria ja hi havia una peça de la sèrie Nexus, que és la que ha preparat pel Temple Romà. I al Mini-Print de Cadaqués també hi participa amb un gravat de colors i formes similars. Negres, vermells sobre blanc. Amb formes que tant recorden les seves escultures, com remeten a arquitectures o paisatges urbans. Entorns moderns.

L’exposició al Temple s’ha fet esperar. Es va ja plantejar fa dos anys i s’ha anat posposant. La pandèmia. Però ja està penjada i en marxa. Per la Glòria és una manera d’acostar-se als seus orígens. Perquè és filla de Manlleu i a Vic hi tè records. És per això que l’artista insisteix amb els nexes. Tot es relaciona. I ens ho demostra en les sèries on formes urbanes i colors s’intercalen, es connecten, estableixen vincles i ponts.

El Temple Romà o la reinterpretació d’arquitectura civil serveix de pretext a l’artista per explorar i expressar – Foto: Aleix Art

Un lloc especial

Quan parlem d’obra gràfica, parlem, evidentment de gravat. Obra sobre paper amb imatge, petjada d’una planxa. Que en el seu cas inclouen transferències de fotografies i també de planxes treballades. A vegades també intervé sobre l’estampa. De fet no veiem tiratge d’estampes -ni estan indicat o numerat. Són tot obra única. Papers amb el predomini d’uns tons -blanc, negre i vermells o similars- i amb unes variants de propostes visuals: la sèrie central està dedicada al Temple Romà mateix. La cel·la del segle II, que “embolcallava” per sorpresa el castell dels Montcada, a l’antiga Ausa. A la Renaixença s’hi van “recuperar” les columnes amb els noms gravats dels prohoms que en són tant característiques, amb els forats de la metralla de la guerra.

Glòria Ortega juga amb aquestes formes tant conegudes i emblemàtiques, cercant noves lectures i relacions. El mateix que es proposa en les noves escultures que ha preparat per aquesta individual i que també constitueixen un entramat geomètric amb àrees independents que es connecten. A l´última sèrie d’estampes presenta formes poligonals que són un camí que tot just comença a explorar. Parlant de nexes: avui fa anys del descobriment de la pedra Rosetta.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

A %d bloguers els agrada això: