ESTRENA DEL RÈQUIEM DE GOODALL

Música per tot arreu

Cantus  Firmus s’ajunta amb el Cor Ciutat de Mallorca i la Jove orquestra Illes Balears, per estrenar a Ses Illes i a Catalunya, el rèquiem “Eternal Light” de Howard Goodall . A Centelles, han  coincidit amb l’estrena dels Duets de dos en dos, on Josep Valldeneu, tocava a una ben familiar Plaça  Vella


Aleix Art
Aspecte dels cors i de l’orquestra que han interpretat el Rèquiem de Goodall, aquest diumenge, 12 d’abril, a Centelles. El Cor “Cantus Firmus”, de Centelles, s’ocupava de les parts solistes i bàsicament es situava als primers termes. Per darrera hi havia l’orquestra i el cor vingut de Mallorca. Dirigia Joan Barceló.   


Centelles. Altre cop una notícia del diari de l’esmorzar motiva una rèplica:  Luís Racionero s’ha embolicat a escriure un llibre valorant el poder del diner en el mòn de l’art contemporani. En aquest context, i responent a una entrevista, liquida sense miraments, la música contemporània i part de l’art modern en general. Com si el què no li agrada, fos el tot. Ja sabem que tot és subjectiu , però, ara com ahir, hi ha artistes que treballen bé, sigui quin sigui el seu llenguatge, el seu estil i el paper final dels diners. No es pot quedar encantat en una sola cara de la moneda, senyor Racionero.


A.A.
La plaça Vella, escoltant el duet de
Josep  Valldeneu i Joan Motera
Mirem sino els dos exemples que hem tingut avui mateix a Centelles. Els dos de música i música contemporània i, a més, en proposta  gratuïta. Al matí, a la plaça Vella, un racó ben situat i fàcil de trobar per la gent del mercat, s’ha ofert un concert de duets. Música de jazz, a càrrec de Josep Valldeneu al saxo i a la trompeta, i de Joan Motera, al contrabaix. Ambdos col·legues han despullat diversos temes de jazz, tant escrits per ells mateixos, com versions dels seus mestres referents. El concert donava el tret de sortida a un nou cicle de duets musicals, organitzats per David Viñolas, que tindrà lloc bàsicament al Casal Francesc Macià, diversos diumenges dels que venen. Avui mateix a la tarda, hi havia un segon concert, al mateix escenari centellenc, a càrrec de Gemma Abrié i Miquel Àngel Cordero. Però un mal criteri en la programació cultural, ha fet que aquesta mateixa tarda, una mica abans, però solapant-se, a l’església parroquial de Santa Coloma de Centelles, es desgranés un projecte que, al meu criteri, era el doble d’important, pel seu caràcter d’innovador i únic. Per respecte al treball cultural i per no fer mal a altres propostes com la conferència sobre la dona de Mans Unides –també avui, a les 6-, hauria valgut la pena mirar de separar els actes.
Efectivament, a l’església, el grup coral centellenc, Cantus Firmus, vinculat a la Violeta, i potser el sector coral, ara més qualitativament capacitat del poble, ha actuat d’anfitreó a dues formacions mallorquines,  amb qui junts han interpretat, el Rèquiem  “Eternal Light” (2008) de Howard Goodall (Bromley, Kent, Angleterra, 1958). La cantata funerària, estructurada en passatges litúrgics i pregàries de memòria pels difunts, era el primer cop que s’interpretava a tot l’estat Espanyol. El Rèquiem en sí, una peça de composició recent, després de la seva estrena inicial a Angleterra, s’havia escampat ràpidament, com la xocolata suïssa, per altres escenaris internacionals (cap a 400 interpretacions), però aquí, no havia encara arribat. Feliçment, Joan Laínez, el director del Cor Ciutat de Mallorca, va saber de la composició britànica i aviat va engrescar als seus vocalistes i al director orquestral Joan Barceló, de preparar aquesta obra per la seva estrena al nostre país. El cor mallorquí és de formació molt recent (2013): i  l’orquestra la formen músics acabats de formar; l’obra de Howard Goodall representava un projecte ambiciós. L’aparició del cor centellenc Cantus Firmus, dirigit per Gabriel Miralles en una curiosa visita, de l’any passat, a Mallorca, va propiciar que totes tres formacions s’engresquessin a preparar i assajar el rèquiem, malgrat les distàncies físiques i l’esforç econòmic que un projecte així precisa. El rèquiem “Eternal Light” es va estrenar el cap de setmana passat a Felanitx, Mallorca –m’han dit, amb l’església plena a vessar-. Ahir dissabte es va presentar, a Barcelona, a la basílica de la Sagrada Família i, avui, i per tancar la formació a tres bandes, a Centelles. La setmana vinent, diumenge, encara hi haurà una quarta interpretació, a Tavèrnoles, però aquest cop a càrrec solament, de Cantus Firmus. No obstant promet ser una variació prou interessant i enriquidora del treball coral.
A.A.
El cor Ciutat de Mallorca amb membres del Cantus Firmus,
barrejats per completar l’apartat coral. Moments d’assaig,
Per tant aquesta tarda a Centelles, a partir de les 6, hi ha hagut aquesta estrena del Rèquiem de Goodall. Parlem de cent o cent-cinquanta persones, entre cantors i instrumentistes, repartits entre la zona de l’escalinata del presbiteri i dels primers bancs. En aquesta disposició inusual, el director Joan Barceló, dirigia des de la tarima del mossèn, que han situat al terra de la nau. Entre els integrants de l’orquestra, a més d’alumnes avançats, hi havia també varis professors que s’ocupaven sobretot de la secció de cordes. Entre els instruments hi havia també una arpa. I també tres contrabaixos, en un dels quals hi havia un “mallorquí d’adopció temporal”, com és el contrabaixista centellenc Joan Druguet Sallent.
La música de Howard Goodall és de caire melòdic. La veu predomina i la música contrarresta i ajuda a descriure i dignificar el missatge. Es tracta d’un so molt potent, de desenvolupalent tranquil, però amb un accent dramàtic i de  variacions sonores que donen molt de joc i un afecta magnificent i de plaer curador.  No és un  réquiem que provoqui  més tristesa,  pels difunts. Sinó més aviat, és un cant d’esperança i bons pensaments per la vida dels que han entrat ja al Paradís.  El preludi  al rèquiem ha anat precedit per uns peces curtes i instrumentals de Górecki ,que han anat molt bé per situar les coordenades sonores  del compositor britànic.  Gabriel Miralles ha parlat de la relació de Goodhall amb la música del sector audiovisual.  Si es pogués estirar el fil, valdria la pena tornar a escoltar aquest rèquiem per comparar-lo amb altres rèquiems històrics, com el de Mozart. Per exemple, en el què correspon a passatges característics com el kyrie o sobretot la “Lacrymosa”. D’altra banda, en la introducció, Miralles ha comentat que Goodall havia tret els passatges tradicionalment dedicats a remarcar les faltes dels creients i descreguts. I que els havia substituït per textos de la literatura anglesa de vàris segles.
A.A.
Un aspecte interessant era l’alegria continguda i la il·lusió
que transmetien els membres del cor i els instrumentistes.
Tant els de casa, com els de Ses Illes.
Però tot això són conseqüència d’una audició impressionant. Molt ben interpretada pels cors i instrumentistes, que fa sentir-nos orgullosos de les capacitats dels homes i dones d’avui, d’emocionar-nos i fer-se seu i compartir el projecte.  I per això,  val la pena proclamar que, com no hi ha dubte, hi ha creativitat sana i constructiva en els artistes del nostre segle XXI, que contràriament als que alguns es pensen, són dignes hereus de la Història de l’Art.
A la nau hi havia un públic important, tant local, com familiar  dels músics centellencs i mallorquins. Ningú sembla que s’hagi avorrit, ni molt menys, d’acord amb els aplaudiments que han esclatat al final i que han animat a una propina. Detalls a part, una part important dels integrants mallorquins han fet el trajecte en barco. I una porció petita que ho ha fet amb avió, ha trobat problemes amb una vaga aèria. Els mallorquins han passat la nit a Barcelona i aquest matí han cantat gospel a una església de la vila de Gràcia.

Altres temes
A.A.

El cor estava format per membres de
diverses edats.
Ahir dissabte, dia 11, a Centelles hi havia la cursa solidària pel Sàhara. En Pere Viñolas ens ha explicat que va anar bé, tot i que hi havia menys gent. Suposo que encara es pot fer alguna aportació del material que precisaven enguany,  per enviar als campaments. Aquest redactor i un altre centellenc, vam passar el dia d’ahir a Palau-Solità i Plegamants, responent a la crida dels amics d’allà, del Taller d’Art, que organitzaven una sketchcrawl (es veu que és en femení), per donar a conèixer el seu Mercat Medieval. Els dibuixos i l’enllaç sortirant aviat a la secció Crònica de dibuix urbà del blog Aleix Art. Els amics dibuixants de Palau-Solità, són els mateixos que van venir pel Cau de Bruixes. Aquí vam ser uns 15. Allà,  dibuixant, vam arribar als 25.  Per això vam aprofitar per repartir cartells d’un  nou sketchcrawl que celebrarem a Centelles, l’1 de maig , per l’aplec del Puigsagordi. Pujarem a peu i dibuixarem.

One thought on “ESTRENA DEL RÈQUIEM DE GOODALL

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

%d bloggers like this: